Bosch Car Service MenuBosch Car Service Nobel Wij doen alles voor uw auto Ga naar inhoud
Home > Nieuws

Bosch Update Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en meld u nu aan voor de Bosch Update nieuwsbrief:

 

Bosch Car Service
Nobel

Aalsvoort 59
7241 MA Lochem
Tel:0573-251757
 

AUMACON Top-35: snelle opmars garageformules

Marktanalysebureau AUMACON heeft vandaag ten kantore van Berner in Landgraaf de tweede editie van haar inmiddels bekende Garageformule-onderzoek gepresenteerd. Het eerste exemplaar van het nieuwe Top-35 rapport werd – in het bijzijn van de sponsors en andere branchevertegenwoordigers - in ontvangst genomen door het Nederlandse management van de nummer één in de lijst, Bosch Car Service.


Met de lancering van de AUMACON Garageformule Top-35 2012 is een actueel en diepgaand overzicht ontstaan van vrijwel alle universele auto-onderhoudsconcepten in Nederland. Dit onderzoek is nu bijeen gebracht in een 240 pagina’s tellend (gebonden) boekwerk en zal veel bedrijven helpen inzicht te verkrijgen in deze snel veranderende sector. “Het aantal garageformules is sinds vorig jaar behoorlijk gestegen. Daarnaast hebben veel bestaande formules zeer actief aan werving gedaan, getuige de soms spectaculaire stijgingen van het aantal deelnemers per formule. Deze nieuwe Top-35 is dan ook een onmisbaar hulpmiddel om inzicht in de ontwikkelingen binnen de complexe markt voor auto-onderhoud te verkrijgen”, stelt AUMACON-directeur Clem Dickmann.

Druk op de formuleketel

Bosch Car Service is – evenals in de 2011-editie - met afstand de koploper van de lijst: 382 vestigingen in Nederland. Dickmann: “Bosch is met haar BCS-formule zelfs Europees marktleider. Voor ons reden om het eerste exemplaar van deze nieuwe editie juist aan hen te overhandigen.” Het vrijwel ongewijzigd gebleven netwerk van Kwik-Fit bezet wederom de tweede plaats, maar ziet met name Vakgarage snel naderen. “Een aantal bestaande formules heeft haar deelnemersbestand het afgelopen jaar sterk uitgebreid. Vakgarage is daar een goed voorbeeld van, maar ook formules als Requal en AutoCrew zijn zeer sterk gegroeid.” Daarnaast noteert de Top-35 een groot aantal nieuwkomers. Autoservice Totaal en Starga springen daarbij qua deelnemersaantal het meest in het oog, al was het voor Starga nog spannend of men de Top-35 wel zou halen; de formule ging eind augustus nog failliet, maar werd kort nadien alsnog overgenomen.

Ondernemerschap

operationele vestigingen beschikken.Maar niet alle formules konden groei noteren. Otopartner, CarXpert en Speedy gingen zelfs stevig achteruit. Een enkele formule uit de 2011-editie komt zelfs helemaal niet meer terug in de nieuwe lijst – zoals de door franchisehuis ABM gestaakte formule 1,2,3///Autoservice. Overigens meldt AUMACON in haar uitgave dat Nederland minstens 40 formules ‘rijk’ is, maar laat de uitrol met deelnemers hier en daar nog op zich wachten. “Voorbeelden daarvan zijn De Garage, AutoROB en SternPoint die door de achterliggende dealerholdings weliswaar aangekondigd zijn, maar nog nauwelijks over operationele vestigingen beschikken.

Maar we gaan ook de kleintjes vanaf nu natuurlijk nauwgezet volgen voor de komende edities!” Dat ‘volgen’ doet AUMACON overigens op steeds meer facetten. Zo wordt vanaf deze nieuwe editie ook inzicht gegeven in het formulemanagement en de groeiambities van iedere formule. Andere toevoegingen zijn de grossiersrelaties en auditorgegevens. Dickmann: “Aan ons de taak om steeds onafhankelijke en betrouwbare informatie over de formules te verschaffen, zodat zowel de spelers in de markt als de vele dienstverleners hun ondernemerschap in de aftermarket kunnen optimaliseren.”

Schaalgrootte en landelijke dekking essentieel

Dat actief ondernemerschap ook in de markt van auto-onderhoud en –reparatie steeds meer aandacht vraagt blijkt wel uit de toenemende spanning die er op deze sector staat. “De autobranche heeft lang gedacht dat de aftermarket als vanzelf zou blijven groeien. Niets is minder waar. Ieder autobedrijf voelt in meer of mindere mate dat er structurele vraagvermindering aan de orde is en dat de prijsconcurrentie toeneemt. Garageformules zijn echter geen toverformules, maar zij kunnen garagisten wel krachtiger maken in het marktveld en tegelijk schaalvoordeel bieden bij de inkoop en bedrijfsvoering.” Het is, aldus Dickmann, dan ook om die redenen dat – naast grossiers en onderdelenfabrikanten - ook dealerholdings en autofabrikanten zich binnen dit speelveld gaan manifesteren. “Wij verwachten dat het aantal formules nog steeds niet uitgegroeid is, maar dat vooral het aantal deelnemers per formule de komende jaren nog fiks zal toenemen. Ook voor de formules zelf zal schaalgrootte en een behoorlijke landelijke dekking essentieel worden om duurzaam succesvol te blijven.”

Overzicht van 1.954 bedrijven

In het onderzoekrapport wordt niet alleen een overzicht gepresenteerd van de bedrijf- en managementgegevens van iedere formule, maar is tevens een compleet overzicht opgenomen van alle deelnemers, in totaal 1.954 bedrijven. Bij iedere deelnemer zijn vervolgens zoveel mogelijk extra wetenswaardigheden toegevoegd, zoals dealerschappen, merkspecialisaties, maar bijvoorbeeld ook nominaties voor brancheprijzen. Dickmann: “De formules verschillen nogal van elkaar. Vooral de oudere formules zijn veelal ontstaan vanuit de onderdelen- en equipmentsector, maar we zien steeds meer nieuwe formules die zich specialiseren op de zakelijke markt of juist op één specifiek merk. In de lijst staan daarnaast nu al drie formules die vanuit dealerholdings ontstaan zijn. Dat alles maakt het des te interessanter om naast algemene formule-informatie ook specifieke bedrijfsgegevens te presenteren. Het rapport is te bestellen op www.aumacon.nl

Steun van sponsors, column van Bovag

Voor de totstandkoming van dit nieuwe concept werkte AUMACON samen met een zestal hoogwaardige sponsors. Dickmann: “Wij prijzen ons gelukkig met een prachtige lijst van topnamen: Berner, FleetSelect, Koenen en Co, Markplaats, Rabobank en VWE. Door hun steun worden dergelijk omvangrijke markonderzoeken voor de autobranche mogelijk gemaakt.” In de nieuwe AUMACON Garageformule Top-35 is bovendien een column te vinden van de hand van Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven.

Over AUMACON

AUMACON is een onafhankelijk marketingbureau voor de automotive-sector en specialist in marktanalyse en de begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken. AUMACON ontwikkelt hoogwaardige marktkennis en vermarkt die kennis voornamelijk in drie productgebieden: consultancy, concepten en content. AUMACON heeft een reputatie met het maken van marktoverzichten, zo is zij al sinds 2004 de uitgever van de bekende DSN Dealerholding Top-50.


Bosch Car Service
Nobel

Aalsvoort 59
7241 MA Lochem
Tel:0573-251757


Online afspraak maken

Geef uw mening